De do's en don'ts van glijlagers in offshore constructies

De constructeur van offshore installaties staat vanaf het eerste ontwerp voor belangrijke keuzes die bepalend zijn voor de levensduur van de constructie en van de verschillende componenten. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de materialen en met name hoe deze materialen zich in de loop der tijd gedragen. Offshore en onder extreme omstandigheden. De ontwerp leeftijd is vaak meer dan 25 jaar. De belangrijkste criteria zijn dan: levensduur, betrouwbaarheid en geschiktheid.
 
Voor scharnierende en roterende draaipunten zijn glijlagers beschikbaar. In de meest uiteenlopende soorten en maten. In het verleden werden met name in offshore constructies de zogenoemde ‘bewezen klassieke materialen’ gebruikt, zoals roestvaststaal en brons. Maar in de afgelopen 30 jaar zijn er veel nieuwe ‘zelfsmerende’ materialen en beschermende coatings ontwikkeld.
 
In ons whitepaper vind je een introductie in de glijlagertechniek en lichten we het gebruik van vaste smeermiddelen toe. Daarnaast zoomen we in op de eigenschappen van 3 veel voorkomende zelfsmerende materialen:

- Polyester weefsel in epoxy hars met vast smeermiddel
- Aluminiumbrons met vaste smeerstiften
- Non-ferro metalen met PTFE weefsel in een Fiber laag
 
Bij glijlagers van polyester weefsels worden de smeerstoffen ‘meegewikkeld’ in het weefsel en het polyesterhars. Hierdoor is het smeermiddel ‘in iedere laag’ aanwezig. De polyester weefsel lagers zijn bij uitstek geschikt voor toepassing in de scharnierpunten van dekluiken, verseizing geleiders van winches en overige draaipunten in de splash zone.
 
Aluminiumbronzen glijlagers met smeerstiften worden toegepast in hoogbelaste scharnierpunten van kranen, geleidingen van rack and pinion systemen, draaipunten in bagger equipment en glijbussen in fairleads.
 
Heavy Duty lagerbussen met glij folie worden toegepast als sferische, zelfinstellende lagerbussen voor scharnierpunten van bruggen, sluisdeuren en healpoint swivels voor A-frames. Ook uitvoerbaar als cilindrische bus, kraagbus of glijplaat.

Een belangrijk aspect voor het goed functioneren van glijlagers is de keuze van de asmaterialen ofwel tegenloopmaterialen. Bepaalde glijlagermaterialen kennen een brede toepasbaarheid en zijn geschikt voor verscheidene as materialen, zoals de eenvoudige rvs soorten (AISI-304). Hoogwaardiger glijmaterialen vereisen een hardere staalsoort zoals gelegeerde stalen (42CrMo) of Duplex stalen. Ook voor een goede corrosiebestendigheid zijn er verschillende oplossingen, zoals staal met een opgelaste Inconel laag. In ons whitepaper is er volop aandacht voor de combinatie van verschillende materialen. Wat wel bij elkaar past en wat niet. De do's en don'ts van glijlagers in offshore constructies.
 
Onmisbaar voor de constructeur van offshore constructies. Vraag hier om het gratis whitepaper: info@kracht.nl
 




Kracht zelfsmerend mangaanbronzen glijlagers
De echte krachtpatser! Zeer hoog belastbaar, slijtvast en ze...
Composiet glijlagers
Onderhoudsvrije glijlagers uit weefsel voor middelhoge belas...
FiberGlide Drooglooplagers
Zelfsmerende glijlagers bekleed met FiberGlide, lagers zijn ...